Επιστολή προς τους γονείς για την Αξιολόγηση

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ  ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Αγαπητοί γονείς

Με αφορμή το σχέδιο προεδρικού διατάγματος που έδωσε το Υπουργείο Παιδείας στη δημοσιότητα και αφορά την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, νιώθουμε την ανάγκη να επικοινωνήσουμε μαζί σας, να σας περιγράψουμε την κατάσταση που επικρατεί στην Παιδεία και να προσπαθήσουμε να σας ενημερώσουμε τι σημαίνει η αξιολόγηση που προωθείται.

√   Κατ’ αρχήν, όπως θα γνωρίζετε ίσως, η χρηματοδότηση των σχολικών επιτροπών έχει μειωθεί την τελευταία διετία σχεδόν στο 70% με αποτέλεσμα να μην μπορούν να καλυφθούν ούτε τα απαραίτητα για τη λειτουργία  των σχολείων, όπως η θέρμανση, τα υλικά καθαριότητας, τα χαρτικά κ.λ.π. Πολλά σχολεία ήδη χρωστούν, οι προμηθευτές αρνούνται πια να δίνουν με πίστωση, με αποτέλεσμα να υπάρχει ο κίνδυνος να κλείσουν σχολεία.

√  Στα πλαίσια της μείωσης των δαπανών εκτός από τα παραπάνω, το υπουργείο προγραμματίζει για φέτος το κλείσιμο 1500 σχολικών μονάδων. Ήδη ζητήθηκε από τους Διευθυντές των σχολείων να συμπληρώσουν υποχρεωτικά μία ηλεκτρονική φόρμα για τη χωρητικότητα των αιθουσών των σχολείων. Αυτό σηματοδοτεί στην πράξη συγχωνεύσεις σχολείων και τμημάτων, περισσότερες μετακινήσεις μαθητών, πληθωρικά τμήματα, απολύσεις εκπαιδευτικών.

√  Παράλληλο βήμα θα είναι οι λειτουργικές δαπάνες των σχολείων να καλύπτονται με ευθύνη των γονέων και του Διευθυντή του σχολείου, ο οποίος θα αξιολογείται από την ικανότητά του να βρίσκει πόρους για τη λειτουργία του. Αυτό σημαίνει χορηγούς και κάθε είδους εταιρείες που θα διεισδύουν στο χώρο της εκπαίδευσης και σταδιακά θα έχουν λόγο του τι γίνεται στα σχολεία από τα πιο απλά πράγματα μέχρι στο τι θα διδάσκεται σ’ αυτά.

√  Τα βιβλία είναι σχεδόν σίγουρο ότι θα τα πληρώνουν πλέον οι γονείς, ενώ η μετακίνηση των μαθητών από τη στιγμή που πέρασε στην τοπική αυτοδιοίκηση, είτε άμεσα με την καταβολή εισιτηρίου είτε έμμεσα  μέσα από την αύξηση της ανταποδοτικής φορολογίας των Δήμων θα βαρύνει τις τσέπες των γονέων.

Κι όλα τα παραπάνω κόντρα στο σύνταγμα , τον ανώτατο νόμο του κράτους, που ορίζει ρητά ότι η εκπαίδευση παρέχεται δωρεάν σε όλα τα παιδιά του ελληνικού λαού.

●  Σ΄ αυτές λοιπόν τις συνθήκες το υπουργείο ανακαλύπτει ότι αυτό που λείπει από την εκπαίδευση είναι η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών γιατί είναι ο μοναδικός κλάδος που δεν αξιολογείται. Κρύβει επιμελώς ότι οι εκπαιδευτικοί είναι ίσως ο μόνος κλάδος που αξιολογείται καθημερινά από τους μαθητές και από τους γονείς. Κρύβει επιμελώς ότι η δουλειά και η προσφορά του δασκάλου είναι τόσο πολυσύνθετη που δεν μπαίνει σε συγκεκριμένα  ποσοτικά ή και ποιοτικά ακόμη καλούπια  για να μπορεί να είναι αντικειμενική η κρίση για την προσφορά του έργου τους.

●   Είναι αλήθεια ότι στεκόμαστε αρνητικά στο θέμα της αξιολόγησης γιατί οι εκπαιδευτικοί έζησαν στο πετσί τους τις διώξεις, τις δυσμενείς μεταθέσεις, τη μισθολογική τους καθήλωση απ’ αυτήν, επειδή τολμούσαν να ορθώσουν το ανάστημά τους στο σύστημα, επειδή είχαν λόγο για τα τεκταινόμενα στην εκπαίδευση ή απλά γιατί δεν ήταν αρεστοί στους επιθεωρητές.

►   Με το Π.Δ. για την αξιολόγηση που προωθείται, τα πράγματα επανέρχονται στην προ του 1980 εποχή αλλά σε χειρότερη έκδοση, αφού ανοίγουν διάπλατα οι πόρτες για τις απολύσεις των εκπαιδευτικών. Αυτό βέβαια δε θα γίνει ούτε γιατί περισσεύουν εκπαιδευτικοί, ούτε για να μείνουν οι καλύτεροι στα σχολεία ,αλλά για να πιάσουν τους στόχους της μείωσης των δημοσίων υπαλλήλων όπως συμφωνήθηκε με την τρόικα. Τα πάντα γι’ αυτούς πλέον είναι αριθμοί. Πέρα από τις απολύσεις όμως η αξιολόγηση θα επιφέρει καθήλωση των μισθών μας σχεδόν για πάντα, υποταγή και όχι σεβασμό, φίμωμα κάθε διαφορετικής σκέψης και αντίληψης για την εκπαίδευση.

►   Το κυριότερο όλων θα είναι η διαφοροποίηση που θα  επέλθει μεταξύ των σχολείων και των μαθητών. Το κάθε σχολείο θα  βαθμολογείται και θα κατατάσσεται σε κλίμακα ανάλογα με τους στόχους που θα έχει πιάσει. Οι στόχοι όμως  δε θα  είναι παιδαγωγικοί αλλά κυρίως γνωστικοί και επιφανειακοί. Παράδειγμα σε πόσα προγράμματα θα συμμετέχει ένα σχολείο. Ο στόχος  είναι να προετοιμάσουμε πολίτες χρήστες, πολίτες εργαζόμενους χωρίς πολλές απαιτήσεις, χωρίς κριτική σκέψη αλλά υποταγμένους να υπηρετήσουν το σύστημα. Γι’ αυτό και τα προγράμματα θα μπορούν να διαφοροποιούνται από σχολείο σε σχολείο ακόμα και μέσα στο ίδιο το σχολείο.

►   Έτσι οι μαθητές θα  χωριστούν σ’ αυτούς «που τα παίρνουν» ή που θα έχουν γονείς που θα μπορούν να τους βοηθήσουν και θα προχωρούν και σε όλους τους άλλους που θα παραμένουν με τις βασικές γνώσεις. Οι πρώτοι θα προορίζονται για την ελίτ της κοινωνίας, ενώ οι άλλοι που θα προέρχονται κυρίως από τις πλατιές μάζες των εργαζόμενων θα προορίζονται για υποταγμένους εργαζόμενους και καταναλωτές.

Αγαπητοί γονείς, μέσα από το εκπαιδευτικό σύστημα περνάει όλη η ιδεολογία για το τι κοινωνία θέλουμε να  ετοιμάσουμε. Δεν είναι απλά αυτό που λέμε, τα παιδιά πάνε στο σχολείο για να μάθουν γράμματα. Είναι και αυτό αλλά κυρίως είναι τι μαθαίνουν, πώς το μαθαίνουν και για πιο σκοπό το μαθαίνουν.

Δυστυχώς ανέκαθεν το κατεστημένο προσπαθεί να διατηρηθεί ως έχει για να μη χάσουν τα προνόμιά τους οι έχοντες και οι κατέχοντες. Για το σκοπό αυτό στήνουν όπως θέλουν την εκπαίδευση από το πιο παραμικρό ως το πιο μεγάλο. Αν ήθελαν  πραγματικά εκπαίδευση ίσων ευκαιριών για όλα τα παιδιά του ελληνικού λαού δε θα  έκλειναν σχολεία, δε θα έλειπαν ακόμα και τώρα , Φεβρουάριος μήνας, δάσκαλοι από τις τάξεις, δε θα στερούσαν τους βασικούς πόρους για τη λειτουργία των σχολείων, δε θα στοχοποιούσαν τους δασκάλους για όλα τα κακά της εκπαίδευσης για να δικαιολογήσουν τις απολύσεις, δε θα έβαζαν τους γονείς να πληρώνουν.

►   Αγαπητοί γονείς, σας θέλουμε μαζί μας για να διεκδικήσουμε μια καλύτερη εκπαίδευση με ίσες ευκαιρίες για όλα τα παιδιά όπως προβλέπεται άλλωστε και από το σύνταγμα.

Για το Δ.Σ.

Αρβανίτης Ευάγγελος, Πρόεδρος
Κωτάκης Αναστάσιος, Γεν. Γραμματέας

Σχολιάστε